تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین D در بیماران اطفال با شکستگی‌های اندام تحتانی و نیاز به جراحی، به طور معناداری زمان بهبودی بالینی و رادیوگرافی را افزایش می‌دهد. این مطالعه که در نشست سالانه آکادمی اطفال آمریکا ارائه شد، بر لزوم توجه به سطح ویتامین D در روند درمان تاکید دارد.

کمبود ویتامین D بهبود شکستگی‌ در کودکان را کند می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از healthday، بر اساس تحقیقاتی که در نشست سالانه آکادمی اطفال آمریکا از 27 سپتامبر تا 1 اکتبر در اورلاندو، فلوریدا ارائه شد، مشخص شده است که کمبود ویتامین D با بهبودی کندتر بالینی و رادیوگرافی در بیماران اطفال مبتلا به شکستگی‌های اندام تحتانی و مدیریت جراحی مرتبط است.

دکتر کاتالینا بایز از دانشگاه فلوریدا و همکارانش یک بررسی گذشته‌نگر بر روی بیماران اطفال (با سن 0 تا 17 سال) که دچار شکستگی‌های اندام و سطح ویتامین D آنها در یک سال پس از آسیب ثبت شده بود، انجام دادند. در مجموع، داده‌های 187 شکستگی در 166 بیمار مورد بررسی قرار گرفت.

61.4 درصد از نمونه‌ها دارای سطوح پایین ویتامین D بودند. محققان دریافتند که در مقایسه با بیمارانی که سطوح ویتامین D نرمال داشتند، بیماران با سطوح پایین ویتامین D به‌طور معناداری زمان بهبودی بالینی (44.0 در مقابل 37.0 روز) و رادیوگرافی (74.0 در مقابل 39.0 روز) طولانی‌تری را تجربه کردند. همچنین، در مقایسه با بیمارانی که سطوح ویتامین D نرمال داشتند، شکستگی‌های اندام تحتانی در بیماران با کمبود ویتامین D به‌طور بالینی کندتر بهبود یافتند (53.0 در مقابل 33.0 روز) و رادیوگرافی (95.0 در مقابل 39.0 روز).

یافته‌های مشابهی در بیماران جراحی شده با سطوح پایین ویتامین D نسبت به همتایان خود با سطوح نرمال ویتامین D مشاهده شد، به‌طوری که زمان بهبودی بالینی (83.0 در مقابل 50.0 روز) و رادیوگرافی (203.0 در مقابل 88.0 روز) به‌طور معناداری طولانی‌تر بود.

مقایسه با بیماران با سطوح نرمال ویتامین D نشان داد که عدم مکمل‌سازی در بیماران با کمبود ویتامین D با زمان‌های طولانی‌تر بهبودی رادیوگرافی (69.0 در مقابل 38.0 روز) مرتبط است.

دکتر جسیکا مک‌کوئری، نویسنده ارشد این تحقیق، در بیانیه‌ای گفت: "تحقیقات قبلی بیشتر بر روی چگونگی پیشگیری از شکستگی‌ها با ویتامین D تمرکز داشتند، اما اکنون شاهد ارتباطی بین سطوح پایین ویتامین D و زمان‌های طولانی‌تر بهبودی شکستگی‌ها هستیم."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha